Pošta na POKRAJI KOLAPSU! Strata za milióny a desiatky pobočiek čaká KONIEC!

Michal Hronec
3 min čítania

Slovenská pošta prechádza veľkou premenou. Do roku 2028 má zmeniť spôsob, akým funguje

Dlhé čakanie, zastarané služby a stratové pobočky – obraz, ktorý pozná väčšina ľudí, keď sa povie Slovenská pošta. Tento štátny podnik sa však rozhodol spraviť zásadný krok. V najbližších rokoch chce prejsť transformáciou, akú vo svojej histórii ešte nezažil. Cieľom je zastaviť straty a urobiť z pošty moderný a ziskový podnik.

Menej pobočiek, viac efektivity

Slovenská pošta dnes prevádzkuje 1 365 pobočiek, no až tisíc z nich je dlhodobo v strate. Zníženie ich počtu preto patrí medzi prvé kroky pripravovanej reformy. Už čoskoro zanikne 26 prevádzok v krajských mestách a ďalších 21 v okresných, pričom optimalizácia sa dotkne aj menších obcí.

Nejde však len o rušenie. Pošta plánuje spájať menšie prevádzky a vytvárať väčšie regionálne centrá s lepším vybavením a širšími službami. Cieľom je, aby namiesto množstva neefektívnych pobočiek vznikla sieť moderných kontaktných miest.

Franšízy po vzore Európy

Jednou z najvýraznejších zmien bude prechod na franšízový model. Pošta si ponechá zhruba 400 vlastných pobočiek, ostatné by mali prevziať externí partneri – samosprávy, podnikatelia či obchodné siete. Podobný systém už úspešne funguje v Rakúsku, Maďarsku aj v Česku.

„Vidiecke pošty, ktoré sú už dnes ekonomicky neudržateľné z dôvodu nízkej návštevnosti, pretransformujeme na franšízy po vzore viacerých európskych krajín, kde takýto systém funguje už dlhé roky,“ uviedol komunikačný tím Slovenskej pošty. Podľa neho sa zároveň zjednoduší široká a neprehľadná ponuka služieb a pribudnú nové formy doručovania – samoobslužné kiosky, BalíkoBOXy a zmiešaný doručovací systém informuje hnonline.sk

Strata miliónov a tlak na zmenu

Podľa Najvyššieho kontrolného úradu SR (NKÚ) pošta dlhodobo zápasí so stratovým hospodárením a neefektívnou prevádzkou. Výsledky kontroly potvrdili, že podnik potrebuje zásadnú modernizáciu.

Ku koncu minulého roka vykázala stratu 66,5 milióna eur, čo predstavuje takmer tretinu jej základného imania. Zároveň evidovala štyri nesplatené úvery v objeme 51,5 milióna eur. Transformácia má preto pomôcť podniku vymaniť sa z dlhodobých finančných problémov.

Digitalizácia ako tretí pilier

Popri optimalizácii pobočiek a franšízovom modeli pošta stavia aj na digitalizáciu a inovácie. Chce sa priblížiť k moderným doručovacím službám, ktoré sú bežné v súkromnom sektore.

„Našou prioritou v nasledujúcich rokoch je stabilizovať hospodárenie a postupne vytvárať predpoklady na to, aby sme v roku 2028, kedy by mala byť transformácia ukončená, dosiahli ziskové hospodárenie,“ dodalo vedenie pošty.

Rok 2028 ako hranica nového začiatku

Premena Slovenskej pošty je rozložená na niekoľko rokov a podľa jej vedenia ide o najrozsiahlejšiu modernizáciu v histórii podniku. Ak sa podarí naplniť plány, o tri roky by mohla mať pošta úplne novú tvár – menšiu, efektívnejšiu a schopnú konkurovať súkromným kuriérskym službám.

Zatiaľ však pred sebou má dlhú cestu a najťažšiu úlohu – presvedčiť ľudí, že aj štátna pošta sa dokáže zmeniť.

Zdieľať tento článok