BRUSEL MENÍ PLÁNY: Týka sa to starších áut a STK. Slovenskí vodiči si vydýchli

Michal Hronec
3 min čítania

Na štvrtkovom rokovaní ministrov dopravy v Bruseli panovala pomerne vážna atmosféra. V hre bola totiž zmena, ktorá by zasiahla milióny vodičov v celej Európskej únii. Európska komisia pôvodne navrhovala, aby majitelia starších áut chodili na technickú kontrolu každý rok. Po sérii odporov z viacerých krajín napokon ustúpila.

Pre Slovensko je to dôležitý moment – najmä preto, že práve naše ministerstvo patrilo medzi najhlasnejších kritikov návrhu.

Ročná technická mala prísť. Neprešla

Európska komisia chcela pôvodne sprísniť pravidlá tak, aby vozidlá staršie ako desať rokov museli na kontrolu chodiť každoročne. Návrh vyvolal rýchlu reakciu najmä u krajín, kde je starší vozový park bežnou realitou.

Štátna tajomníčka Ministerstva dopravy Denisa Žiláková po rokovaní uviedla, že viacero členských štátov upozorňovalo na to, že každoročná kontrola by zbytočne zaťažovala vodičov – časovo aj finančne. Podľa jej slov by takáto povinnosť znamenala zásah do peňaženiek ľudí, ktorí auto používajú denne, no nové si dovoliť nevedia.

Aj preto na stole skončil kompromis: kontroly majú zostať v rytme raz za dva roky, teda tak, ako fungujú dnes.

Legislatíva ešte nie je uzavretá

Hoci sa štáty s Komisiou posunuli k dohode, finálny text stále nie je hotový. O všetkom sa bude ešte rokovať v takzvaných trialógoch – trojstranných rozhovoroch medzi Radou EÚ, Európskym parlamentom a Európskou komisiou.

Podľa Žilákovej je dôležité aj to, že sa vytvára priestor pre digitálnu spoluprácu medzi krajinami. Nový systém má zrýchliť výmenu technických údajov o vozidlách, čo dnes nie je technicky možné. Slovensko ani väčšina ostatných štátov takýto systém zatiaľ neprevádzkuje, no revidované nariadenie ho bude vyžadovať.

Kontrolu si po novom môžu vodiči spraviť aj v zahraničí

Ministri sa zhodli aj na úprave, ktorá sa týka ľudí žijúcich alebo študujúcich mimo domovskej krajiny. Po novom by mali mať možnosť absolvovať technickú kontrolu v štáte, kde momentálne pôsobia.

Takto vystavená kontrola má platiť šesť mesiacov, čo môže uľahčiť život najmä mladým ľuďom pracujúcim v zahraničí.

Tvrdší boj proti „stáčaniu kilometrov“

Diskusia sa dotkla aj úpravy pravidiel, ktoré majú obmedziť manipulácie s odometrami – fenomén známy najmä pri dovoze ojazdených áut.

Pozmenené nariadenie má posilniť kontrolné mechanizmy tak, aby znižovanie počtu najazdených kilometrov bolo omnoho ťažšie. Cieľom je vytvoriť jednotný systém kontroly naprieč krajinami, aby sa tieto praktiky nedali schovať za hranicami.

Zdieľať tento článok