NEUVERÍTE, čo spravil sprievodca mladému cestujúcemu! Skončil na zastávke BEZ SPOJA!

Michal Hronec
5 min čítania

Chladná noc, prázdna stanica a rozhodnutie, ktoré nikomu nedalo zmysel.

Mladý študent sa po víkendovej návšteve Banskej Bystrice vracal domov v čase, keď väčšina spojov už prestáva premávať. Namiesto pokojnej cesty však zažil situáciu, ktorá otriasla ním aj jeho rodinou. Z bežnej večernej jazdy sa stala epizóda plná stresu, nepochopenia a otázok o tom, kam sa stratila obyčajná ľudskosť.

Z večerného vlaku rovno do zimy

Osemnásťročný študent nastúpil do večerného spoja o 22:37 z Banskej Bystrice s tým, že si lístok dokúpi priamo u sprievodcu. Stanica bola v tom čase zatvorená, automaty mimo prevádzky. Mladík mal pri sebe len hotovosť.

Matka, ktorá celý incident opísala pre profil Nekŕmte nás odpadom, tvrdí, že syn postupoval rovnako ako mnohí cestujúci v menších staniciach: vyhľadal sprievodcu a požiadal o lístok.

Sprievodca mu však oznámil, že bez nákupu cez aplikáciu bude musieť zaplatiť nielen cestovné, ale aj prirážku vo výške 40 eur. Spolu teda 44 eur.

Keďže takúto sumu pri sebe nemal, zavolal matke a požiadal ju, aby mu lístok kúpila online. Podľa jej slov stránka reagovala pomaly, čo sprievodca odmietol tolerovať.

Nakoniec padlo rozhodnutie, ktoré situáciu ešte zhoršilo:
na najbližšej zastávke musel mladík aj s priateľkou vystúpiť.

Dvojica tak zostala v zime, bez nadväzného spoja a bez možnosti dostať sa domov.

Nové pravidlá, staré problémy

ZSSK nedávno upravila systém predaja lístkov. Cestujúci, ktorí si ich nekúpia online alebo na otvorenej stanici, musia počítať s prirážkou.

Problémom je však prax: vo večerných hodinách je veľká časť staníc zatvorená, predajné miesta nefungujú a nie každý má možnosť alebo technické podmienky na nákup cez mobil.

Matka sa v príspevku pýta, kde sa vytratila pružnosť a elementárna empatia:

„Kde sme sa to už v tomto štáte dostali? Aké Kocúrkovo tu máme? Kde sa podel rozum, slušnosť, empatia, tolerancia? Kde zmizol ľudský faktor sprievodcu, ktorý, keby počkal pár minút, určite by sa dočkal lístka?“

V rozhorčení pokračovala aj kritikou systému:

„A čo chudáci dôchodcovia, ktorí nevedia používať aplikácie? Toto má byť spôsob, ako pritiahnuť viac cestujúcich do vlakov? Takýmto úžerníctvom? Prečo sa potrebujete obohacovať na národe, ktorý je už aj tak zdieraný najvyššími daňami v Európe?“

Reakcia dopravcu: „Toto nie je štandard“

ZSSK sa pod príspevkom okamžite ozvala. Uviedla, že je im situácia ľúto a že správanie sprievodcu v tomto prípade nebolo v poriadku:

„Rozhodne to nezodpovedá tomu, ako má prebiehať kontakt cestujúceho s vlakvedúcim – a už vôbec nie neskoro večer, keď neexistuje nadväzný spoj.“

Dopravca vyzval matku, aby incident nahlásila, pričom prisľúbil preverenie celej situácie.
Výsledok šetrenia zatiaľ nie je známy.

Rozhorčenie medzi cestujúcimi

Pod príspevkom pribudli desiatky reakcií. Ľudia opisovali svoje vlastné skúsenosti aj pocity z toho, čo mladík zažil.

„Ľudia prestali byť ľuďmi… Je mi to ľúto, riešila by som to. Vyraziť z vlaku niekoho je tak jednoduché a pomôcť je taaaaaak zložité,“ napísala Katarína.

„Veru hanba. Na zemi sa vytratila ľudskosť a empatia… Kam tento svet speje?“ pýta sa Bella.

Vladimír tiež pripomenul právnu rovinu:

„Ak syn vo vlaku vyhľadal sprievodcu za účelom kúpy lístka, tak syn nič neporušil a sprievodca mu mal lístok normálne predať.“

Ďalšie svedectvá o tom, že problém je širší

Na sociálnych sieťach sa po incidente ozvali aj ďalší ľudia s vlastnými skúsenosťami.

Monika z Trenčína opísala, ako ju počas cesty s malým dieťaťom sprievodca odmietol pustiť do prázdneho kupé, hoci celé zostávalo neobsadené. „Bolo tam teplo a malý zaspával, ale vraj ‘režimovo to nejde’. Dodnes nechápem.“

Peter z Košíc zasa spomenul, že musel zaplatiť plnú prirážku po tom, čo automat na lístky na stanici nefungoval. „Sprievodcovi som to ukázal, ale povedal len, že ho to nezaujíma. Zaplatil som 30 eur navyše, lebo ‘pravidlá sú pravidlá’.“

Ak má byť vlaková doprava skutočnou alternatívou k autám, pôjde o viac než o nové vozne či modernizované trate. Pôjde aj o to, ako sa k ľuďom pristupuje v úplne obyčajných situáciách – najmä v takých, akou bola táto.

Zdieľať tento článok