„Je tu niečo neobvyklé na tých železniciach.“ Huliak spája železničné incidenty so SABOTÁŽOU

Michal Hronec
3 min čítania

Na železniciach to v posledných týždňoch škrípe viac než zvyčajne. Vykoľajené súpravy v Bratislave, tesné míňanie vlakov na Liptove, incidenty na východe. Série udalostí, ktoré sa podozrivo tlačia jedna za druhou, si všimli aj ministri. A jeden z nich naznačil, že by za tým nemuselo byť len zlé načasovanie či technický problém.

Huliak pred novinármi zdvihol varovný prst

Pred rokovaním vlády sa minister cestovného ruchu a športu Rudolf Huliak zastavil pred kamerami a naznačil, že pri železničných incidentoch začína mať pochybnosti. „Je tu niečo neobvyklé na tých železniciach. Momentálne som v stave pochybovať o tom, že sú toto náhody,“ vyhlásil.

Hoci hneď dodal, že nechce „skĺznuť do konšpirácií“, jeho slovník pôsobil prudko a vzbudil ďalšie otázky. Keď sa ho novinári opýtali, kto by podľa neho mohol stáť za sériou udalostí, odmietol špekulovať. Napriek tomu zopakoval: „Toto náhoda nie je, že v súčasnom období sa takéto nešťastia dejú.

Sabotáž ako téma sociálnych sietí

Zatiaľ čo členovia vlády s podobnými formuláciami narábajú opatrne, diskusia na sociálnych sieťach už ide oveľa ďalej. Objavujú sa tam tvrdenia o možnej sabotáži či úmyselnom narušovaní dopravy. Žiaden z ministrov podobnú verziu nepotvrdil, no Huliak pripustil, že súčasné incidenty pôsobia „čudne“.

Podľa neho sa železnice v minulosti vyrovnávali aj s omnoho zložitejšími prevádzkovými podmienkami: „Toto sa nestávalo, ani keď nám tu chodili párne lokomotívy,“ poznamenal. Dodal, že každú udalosť treba dôkladne preveriť, a odmietol predstavu, že by mal minister dopravy odstupovať po každom incidente: „Tá nehoda sa nestala, zabránilo sa jej. Ja si myslím, že treba dôkladne vyšetriť tieto okolnosti.

Incidenty pribúdajú rýchlejšie, než stíhajú odpovede

Najnovším príkladom je ranné vykoľajenie dvoch vlakov v Bratislave, ktoré znova otvorilo otázku bezpečnosti. K tomu sa pridávajú udalosti z Liptova či východného Slovenska – v jednom prípade vlaky zastavili len pár desiatok metrov od seba, v iných dvoch situáciách už došlo k reálnej nehode.

Odborníci upozorňujú, že pri takomto slede incidentov je nevyhnutné preveriť technický stav infraštruktúry aj ľudské zlyhania. Zatiaľ však chýbajú jasné dáta, ktoré by potvrdili, či ide o reťazec náhod, systémový problém alebo niečo iné.

Čo bude nasledovať?

Huliakovo vyjadrenie rozvírilo debatu, no odpovede zatiaľ nepoznáme. Vyšetrovania sú v rôznych fázach a výsledky nie sú na stole. Ak sa ukáže, že incidenty majú spoločný menovateľ, môže to znamenať vážny problém pre celý železničný systém. Ak išlo len o nešťastnú zhodu udalostí, čaká ho otázka, ako zabrániť ďalšiemu kolapsu dôvery verejnosti.

Isté zatiaľ je iba to, že série železničných incidentov budú pod oveľa ostrejším dohľadom než doteraz — a každé ďalšie zlyhanie ešte hlasnejšie nakŕmi podozrenia, ktoré už dnes putujú verejným priestorom.

Zdieľať tento článok