TOTO BRUSEL NEČAKAL! Fico a ďalší premiéri Európy sa spojili proti jednej veci

Michal Hronec
3 min čítania

Ešte pred pár rokmi sa zdalo, že po roku 2035 už na európskych cestách nebudeme vidieť nič iné než elektromobily. Dnes sa karta obracia. Štáty, ktoré patria medzi dôležitých hráčov automobilového priemyslu, otvárajú starú diskusiu nanovo. A upozorňujú, že Brusel sa možno rozhodol priskoro – a príliš tvrdo.
Do debaty sa pridáva aj Slovensko.

Premiéri žiadajú, aby hybridy z EÚ nezmizli

V spoločnom liste, ktorý poslali vedeniu Európskej únie, vyzývajú lídri šiestich krajínSlovenska, Talianska, Česka, Poľska, Bulharska a Maďarska – na prehodnotenie plánovaného zákazu spaľovacích motorov po roku 2035. Varujú, že jediné povolenie registrácie nových elektromobilov ignoruje realitu priemyslu aj ekonomiky.

Podľa textu listu, ktorý získala agentúra ANSA, Brusel presadzoval prístup, ktorý je podľa nich skôr ideologický než praktický. „EÚ sa musí raz a navždy vzdať ideologického dogmatizmu, ktorý priviedol celé výrobné sektory na kolená bez toho, aby priniesol hmatateľné výhody z hľadiska globálnych emisií. Je nevyhnutné plne uplatňovať zásadu technologickej neutrality,“ píše sa v dokumente.

foto:facebook.com

Štáty tvrdia, že automobilky potrebujú priestor – a viaceré cesty, ako sa k nízkym emisiám dopracovať. Hybridy či vozidlá na moderné biopalivá podľa nich do tejto mozaiky stále patria.

Nejde len o ekológiu, ale aj o pracovné miesta

Signatári upozorňujú, že príliš rýchly prechod na čisto elektrické vozidlá môže tvrdo zasiahnuť regióny závislé od automobilového priemyslu. Zamestnanosť, subdodávateľské firmy, vývojové centrá – to všetko by mohlo zažiť otras, ak by automobilky nemali viac možností, ako splniť emisné limity.

Hybridy považujú za dôležitý prechodový most, ktorý by dokázal zmierniť tlak na výrobcov aj spotrebiteľov. Najmä v krajinách, kde infraštruktúra pre elektromobily stále zaostáva.

Do debaty vstupuje aj Berlín

Šesť krajín nezostáva osamote. Podobný tón zvolil aj nemecký kancelár Friedrich Merz, ktorý už avizoval, že Európskej komisii pošle vlastný list. Chce presadiť, aby po roku 2035 ostali „otvorené technologické dvere“ aj pre plug-in hybridy či nové typy palív.

Merz pritom svoju pozíciu naznačil už na jesennom stretnutí s automobilkami. Podľa neho je dnešný európsky plán príliš rigidný a nereflektuje rozdielne tempo, ktorým sa jednotlivé krajiny dokážu prispôsobovať. „Urobím všetko, čo bude v mojich silách, aby som tento zákaz zmiernil,“ povedal vtedy.

Európa rieši dilemu: zelené ambície verzus realita priemyslu

Diskusia okolo hybridov tak vytvára nové napätie medzi ambíciami Bruselu a obavami členských štátov. Kým Európska únia dlhodobo presadzuje rýchly prechod na elektromobilitu, časť krajín upozorňuje, že svet mimo Európy ide iným tempom – a že nie všetky regióny dokážu zvládnuť drahý a náročný presun k batériovým autám v rovnakom termíne.

Hybridné vozidlá sa preto menia na symbol širšej diskusie:
čo má byť kompromis medzi ochranou klímy a tým, čo si môžu automobilky, zamestnanci aj spotrebitelia reálne dovoliť?

Odpoveď, ktorú Brusel zvolí, ukáže, či bude rok 2035 tvrdou čiarou – alebo len míľnikom, ktorý sa nakoniec prekreslí.

Zdieľať tento článok