Zimné pneumatiky už nestačí ignorovať. Pokuta je len začiatok, poisťovne pri nehodách pritvrdili
Ranné poľadovice, rýchle prechody medzi dažďom a mrazom, nečakané záveje v horách. Zima sa na slovenských cestách prejavila v plnej sile – a s ňou aj povinnosť jazdiť so zimnými pneumatikami. Od 15. novembra platí zákonná povinnosť používať zimné obutie pri snehovej vrstve, ľade či námraze. A ak ste ju doteraz odkladali, teraz riskujete viac ako len pokutu.
Pokuta je problém, ale poisťovňa môže byť ešte väčší
Zákon je jasný: ak vás policajti zastavia s letnými pneumatikami v zimných podmienkach, môžete zaplatiť 50 eur na mieste alebo až 100 eur v správnom konaní. No tým sa riziko nekončí. Poisťovne pritvrdili – ak sa preukáže, že nehodu ovplyvnil nevhodný stav pneumatík, môžu krátiť alebo aj úplne odmietnuť poistné plnenie píšu topky.sk.

„Rozhodujú aj detaily ako správne označenie, vek či hĺbka dezénu. Ak sa pri škodovej udalosti potvrdí, že pneumatiky boli nevyhovujúce, poisťovňa môže plnenie výrazne znížiť alebo zamietnuť,“ upozorňuje Juliana Arvaiová, riaditeľka neživotného poistenia vo FinGO.sk.
Čo je podľa zákona považované za zimnú pneumatiku?
Zimné pneumatiky sa nehodnotia len podľa vzhľadu, ale aj podľa označení:
- 3PMSF – ikonka horského štítu so snehovou vločkou, ktorá garantuje výkon v snehu,
- M+S / M.S / M&S – označenie vhodné pre blato a sneh.
Najspoľahlivejšie je, keď má pneumatika obidve tieto značky. Aj celoročné pneumatiky sú akceptované, ale musia normy spĺňať. Povinnosť prestať jazdiť na letných gumách platí od 15. novembra do 31. marca, no iba v prípade zhoršených podmienok. Odborníci však radia prezúvať už vtedy, keď pravidelne klesajú teploty pod +7 °C – vtedy letné gumy strácajú priľnavosť.
Nie všetky pneumatiky sú si rovné: testy odhalili veľké rozdiely
Podľa najnovšieho testu dTestu, ktorý preveril 31 modelov zimných pneumatík v rozmere 225/40 R18, rozdiely medzi značkami sú výrazné. Najhoršie dopadli lacné čínske modely, ktoré pohoreli najmä na mokrej vozovke.
Medzi najväčšie prepadáky patria:
- Evergreen EW66
- Goodride SW608
- Tomket Snowroad Pro 3
- Star Performer Stratos UHP
Rozdiel v brzdnej dráhe medzi najlepšou a najhoršou pneumatikou predstavoval až 10 metrov pri brzdení z rýchlosti 80 km/h. Na snehu sa však situácia otočila – niektoré lacnejšie modely, ako Syron Everest 2, prekvapili dobrým výkonom.

Prémiové gumy si držali formu: Goodyear UltraGrip Performance 3, Michelin Pilot Alpin 5 či Bridgestone Blizzak 6 patrili medzi víťazov testu.
Myslite aj na poistenie: v zime sa to môže vyplatiť
Zimné cesty nie sú len o pneumatikách. Dôležité je aj povinné zmluvné poistenie – musí byť platné a s adekvátnymi limitmi. Ak máte havarijné poistenie, skontrolujte najmä asistenčné služby.
„V zime je bežné, že vodič potrebuje odťah alebo rýchlu opravu. Tí, ktorí sa snažia na poistení ušetriť, často pri prvej nehode zaplatia niekoľkonásobne viac,“ pripomína Arvaiová.
Zimné cesty testujú pripravenosť aj trpezlivosť. Ak chcete jazdiť bezpečne a bez zbytočných stresov, zimu nezľahčujte – ani keď ešte nesneží.